Pilates Methode

De Pilates methode is een unieke methode voor een gezonder lichaam en leven.


English Pilates method link

Wat is Pilates ?

Pilates is een trainingsmethode voor jong en oud. Pilates zorgt ervoor dat het lichaam in correcte houding staat en dat de wervelkolom versterkt wordt door middel van spieroefeningen. De Pilatesoefeningen worden uitgevoerd met de nadruk op een juiste balans tussen kracht, souplesse en een correcte ademhaling.

Pilates heeft een positief effect op zowel de geest als het lichaam. Als u eenmaal Pilates in uw lichaam heeft, raakt u het niet snel meer kwijt. U zult merken hoe de voordelen van Pilates in uw dagelijkse leven doorwerken. Pilates verbetert uw fysieke en mentale gezondheid.

Pilates legt nadruk op de volgende principes: concentratie, beheersing, centrum, nauwkeurigheid en ademhaling.

Pilates Methode

De Pilates methode is een unieke methode voor een gezonder lichaam en een gezonder leven. De idee├źn van Joseph Pilates doorstaan al 100 jaar de nieuwste trends in de fitness branche. Zijn bewegingsmethode bestaat uit meer dan 500 spierversterkende en versoepelende oefeningen en door het re-educatieve karakter is zijn methode actueler dan ooit!

Ontwikkeld in 1920 bij de legendarische trainer en oprichter, Joseph H. Pilates, benadrukt de Pilates methode de verbetering van flexibiliteit en kracht voor het hele lichaam zonder daarbij spiermassa te ontwikkelen.

De eerste mensen die de Pilates methode hebben gebruikt waren dansers zoals Martha Graham en George Balanchine. De Pilates methode is niet alleen oefeningen maar een serie van gecontroleerde bewegingen voor lichaam en geest.



Joseph Pilates Bend over

Wie heeft er baat bij

Lichaam en Geest
Lichaam en Geest

De Pilates methode helpt om lichaam en geest in harmonie met elkaar te laten werken. Het is een effectieve en veilige methode die door iedereen kan worden beoefend, ongeacht het fysieke niveau, leeftijd of eerdere bewegingservaring. De oefeningen worden gedaan met behulp van een persoonlijke trainer of worden getraind in kleine groepen om zodoende de persoonlijke behoefte te vervullen.

Zwangerschap
Zwangerschap

De oefeningen van de Pilates methode kunnen veilig worden toegepast door zwangere vrouwen om de ademhaling en concentratie te verbeteren, en de lichaamsvorm na zwangerschap terug te krijgen. Het geeft u een goed besef van uw eigen lichaam waardoor u de kwaaltjes tijdens de zwangerschap sneller de baas bent, of zelfs helemaal voor bent.

Preventieve maatregel
Preventieve maatregel

De Pilates Methode kan preventieve activiteiten bieden met betrekking tot fysieke klachten of lichamelijke conditie. Onlangs hebben fysiotherapeuten, giropractici en orthopedisten deze methode ontdekt. De Pilates methode wordt toegepast bij rehabilitatie oefeningen en fysieke therapie programma's.

Lichaamshouding
Lichaamshouding

De voordelen van Pilates training zijn talrijk:
- Een juiste lichaamshouding,
- Een soepele rug,
- Betere ademhalingsvermogen,
- Sterkere en soepele spieren.
Pilates is ook geschikt voor tijdens de zwangerschap en voor mensen met lichamelijke beperkingen (klachten aan rug, nek, hernia, reuma, fibromyalgie, etc.).

500 oefeningen
500 oefeningen

De Pilates methode is een uniek systeem van meer dan 500 spierversterkende en versoepelende oefeningen. Een gedeelte bestaat uit grondoefeningen (mat) en een gedeelte maakt gebruik van speciaal ontworpen toestellen. In plaats van het uitvoeren van vele herhalingen, heeft Joseph Pilates gekozen voor minder herhalingen en meer variatie. Ieder oefening vereist nauwkeurige bewegingen, juiste controle en vorm.

"Powerhouse"
"Powerhouse"

De Pilates oefeningen zijn er in de eerste plaats op gericht om de onderrug, buik, bekken en bilspieren te versterken. Op die manier krijgt men een sterk 'centrum', wat Joseph Pilates het "Powerhouse" noemde, van waaruit men de rest van het lichaam kan aanpakken.

Joseph H. Pilates

Joseph Pilates
Joseph Pilates

Joseph Pilates is geboren in 1880 in Duitsland en leed aan astma en reumatische koorts. Om zijn gezondheid op peil te houden deed hij aan gymnastiek, duiken, bodybuilding en boksen.

Hij verhuisde in 1912 naar Engeland en tijdens de eerste wereldoorlog begon hij met oefeningen voor zijn mede-kampgenoten. Naast diverse grondoefeningen deed hij ook oefeningen met behulp van de veren van de bedden. Niet alleen de gezonde mensen maar ook de mensen die ziek waren trainde hij met zijn zelf-ontwikkelde methode. Na de oorlog ging hij terug naar Duitsland maar besloot al snel om naar de Verenigde Staten te emigreren.

Samen met zijn vrouw begon hij in 1926 in New York zijn eigen Pilates studio waar hij zijn trainingsmethode doceerde en verder ontwikkelde. Nu wordt de Pilates methode wereldwijd gebruikt op verschillende niveaus bij Pilates studio's, fitness centra, dansgezelschappen, dansacademies en gezondheidcentra.